Taas tankatessani havaitsin, että autoilu on kallista.
Saa se kallista ollakin niille, jotka eivät autoa välttämättä tarvitse, vaan ajelevat lähinnä huvin ja mukavuuden vuoksi, kuten minä.
Mutta monille auto on välttämätön esim. työmatkojen vuoksi, toimivaa julkista liikennettä kun ei käytännössä ole kuin suurissa kaupungeissa.
Työmatkakuluista tulisi saada kunnollinen verovähennys.
Vielä merkittävämpää on dieselin raju kallistuminen.
Tämä johtaa väistämättä joukkoliikenteen matkalippujen hintojen korotuksiin ja siten sen suosion vähenemiseen entisestään. Ympäristösyistä joukkoliikenteen käyttöä tulisi pikemminkin pyrkiä lisäämään.
Tämän olisi luullut olleen hallituspuolue Vihreillä kirkkaana mielessä ollessaan mukana päättämässä dieselveron korotuksista. ”Ympäristöpuolue” Vihreät toimivat kuitenkin toisin, vastoin puheitaan.
Dieselvero tulisi poistaa joukkoliikenteeltä.
Dieselin kallistuminen johtaa myös kaikkien hintojen nousuun, koska kaikkia tavaroita on enemmän tai vähemmän kuljetettava ennen kuin ne ovat asiakkaan kauppakassissa.
Mikäli kuljetusyrittäjät eivät onnistu siirtämään kohonneita polttoainekustannuksia hintoihin, heikentää se heidän toimintaedellytyksiään ja saattaa johtaa jopa konkursseihin.
Kohoavia hintoja maksavat kaikki tuloista riippumatta ja vaikka eivät autoa omistaisikaan.
perjantai 30. toukokuuta 2008
Autoilu kallista
Lähettänyt HooAsikainen klo 08:16
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Autoilun kalleus on suhteellinen käsite. Laskennallisesti on todistettu, että esimerkiksi Oulun ja Tampereen väli on lentämistä ja junaa halvempi henkilöautolla, jos
autossa matkustaa useampi henkilö. Sama juttu lienee , olipa se välimatka mikä tahansa. Oikeassa olet siinä, että turhanpäiväinen autoilu on aina kallista niin kuljettajalle kuin yhteiskunnalle.
Lähetä kommentti